fredag 6. mars 2009

Hjemmelaget tacokrydder

Astrid har kommet med oppskift på hjemmelaget tacokrydder.
Nå mangler det bare oppskrift på hjemmelaget lefse/skjell, så har vi et helt hjemmelaget tacomåltid! Kult!

Tusen takk for at dere deler. :)

Dette sier Astrid selv:
Jeg lager ofte taco-krydder selv jeg, for synes det ferdige blir alt for salt.
Ellers så synes jeg tacosuppe er vanvittig godt, og har funnet en oppskrift på matprat.no med kikerter i som jeg har lagd en del ganger (med eget tacokrydder, selvsagt.) Anbefales på det varmeste å prøve ut den suppen!
Dette trenger du:
  • 2 ts paprikapulver
  • 1/2-1 ts chilipulver
  • 2-3 ts spisskummen
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts pepper
  • 1/2 ts hvitløkspulver
  • 1/2 ts koriander
Dette gjør du:
  • Blander sammen, og tilsetter til 1 pk kjøttdeig sammen med litt væske

4 kommentarer:

Even G sa...

Høres bra ut. Skal testes ved nestkommende anledning.

...og 100% fritt for MSG! :)

Ingalill sa...

Kjempe fin matblogg, har selv begynnt å prøve meg litt med samme type blogg, men nå ser jeg at jeg har MYE å lære enda:D

Anonym sa...

Det vanskeligste med å lage egne lefser, er et godt pressejern. Jeg kjøpte mitt i mexico, så vet ikke hvordan du får tak i det i Norge. Men oppskrift på Lefser er enkelt:

3 deler maismel
1 del hvetemel
vann

Jeg bruker litt krydder - oregano, hvitløk, løkpulver, salt og/eller paprika. Prøv deg frem til du finner det du liker best. Men uten krydder, synes jeg de blir litt kjedelige.

Kna sammen til en relativt tørr deig.

Pressjernet mitt likner litt på et goro - jern, bortsett fra at det ikke er ment til å steke med - kun til å presse ut lefsene. Jeg legger i plast, og presser ned for å få flate lefser. En av gangen. Man må bruke plast, ikke bakepapir.

Deretter steker jeg hver lefse på mellomvarmt i en vanlig jernpanne. Er pannen for varm, brenner man lefsene heller enn å gjennomsteke dem. De kan holdes varme på svak varme i ovnen.

Lefsene lukter helt fantastisk, det tar ikke lang tid, og etter at vi begynte med dette, har vi helt sluttet å kjøpe lefser i butikken. Men det tok noen runder å perfeksjonere både steking og utpressing.

Lykke til!

Maiken sa...

Tuuusen takk for tips! Kanskje jeg må på utkikk etter et sånt pressjern...For kjevlinga er det dessidert verste;)

 

blogger templates | Make Money Online